Jak uniknąć świątecznego obżarstwa….ciekawe????

Moi drodzy, święta już za chwilę. Za kilka dni usiądziemy do wspólnego stołu z rodziną i przyjaciółmi. Za kilka chwil będziemy śpiewać Kolędy, dzielić się radością i miłością. Będziemy delektować się smakowitymi potrawami, które często zjadamy tylko w tym wyjątkowym dniu. Smaki przywołują wspomnienia, zwykle to miłe wspomnienia z dzieciństwa, beztroskie chwile w towarzystwie najlepszego Świętego Mikołaja, który zawsze spełniał nasze marzenia przynosząc upragnione prezenty. To niezwykły czas, którego nie warto zmarnować, zamartwiając się tym, że już nie jesteśmy dziećmi i nie wstaniemy od stołu z wielką energią do zabawy, tylko najczęściej objedzeni, wzdęci i z potworną zgagą zastanawiamy się, jak to zrobić, żeby uniknąć zbędnych kilogramów, bo przecież przed nami noc sylwestrowa. I tu mówię stop, takim myślom. Uwierzcie mi ,można tego wszystkiego uniknąć stosując kilka prostych zasad.

Po pierwsze, musicie wiedzieć, że Wasz żołądek ma wielkość Waszej pięści, a więc na talerzu należy zgromadzić tyle jedzenia w czasie jednego posiłku, aby objętościowo nie przekraczało wielkości żołądka. Wiem, wiem, zaraz mi ktoś zarzuci, że przecież należy zjeść 12 potraw, bo jest to gwarantem powodzenia. Oczywiście, niech będzie to 12 potraw, ale każdej po małym kęsie.

Po drugie, najlepiej, aby wszystkie potrawy, w miarę możliwości od razu umieścić na talerzu, aby talerz był wypełniony po brzegi. Jeżeli po nałożeniu porcji pożywienia na naczynie widzimy, że jest ono w połowie puste, to podświadomie dochodzimy do wniosku, że jedzenia jest zbyt mało, aby w pełni zaspokoić apetyt. Dobrym sposobem,  na to aby nakarmić mózg i nie przejść się, jest po prostu wybranie zamiast dużego, mały talerz. To iluzja optyczna, nazywana efektem Delboeuf’a. Związek pomiędzy wielkością talerza a ilością spożywanego jedzenia został potwierdzony w wielu eksperymentach.

Po trzecie, kwadrans przed kolacją wigilijną lub świątecznym obiadem wypij szklankę kompotu (i jedną potrawę mamy odhaczoną) lub wody, aby wypełnić żołądek. Spożywanie odpowiedniej ilości płynów jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak picie wody może nie tylko zaspokoić pragnienie, ale i ograniczyć apetyt. W takiej sytuacji można zaspokoić apetyt mniejszą ilością pożywienia.

Po czwarte, jedz powoli. Uczucie sytości nie pojawia się zaraz po spożyciu posiłku. Szybkie pochłonięcie jedzenia nie sprawi zatem, że głód od razu zniknie, nie wspominając już o innych negatywnych skutkach spożywania posiłków w pośpiechu. Jeżeli będziecie jedli powoli, to czas pomiędzy przełknięciem ostatniego kęsa a pojawieniem się uczucia sytości skróci się. Oznacza to mniejsze ryzyko, że zdecydujesz się na dokładkę.

Po piąte, starajcie się unikać łączenia wszystkich posiłków z chlebem, najlepiej, żeby w ogóle zrezygnować z jego konsumpcji. Połączenia chleba z rybką, śledzikiem , kapustą, barszczykiem, sałatką warzywną jest smaczne, ale mocno obciąża nasz żołądek i zaburza trawienie. Więc, żeby nie zafundować sobie niepotrzebnego cierpienia, po prostu go nie jedz lub ogranicz się do małej kromeczki.

I po szóste….bądźcie rozważni, myślcie i nie zapominajcie, że można wyjść na spacer z rodziną i przyjaciółmi i też będzie miło. A  jak już się przejecie i będziecie czuli dyskomfort, to miejcie w pogotowiu ziołowe herbatki (mięta, melisa, koperek wołoski, pokrzywa). Zioła te maja działanie regeneracyjne i wspomagają trawienie. Śmiało możecie je prewencyjnie pić do każdego świątecznego posiłku.

I po siódme, bądźcie po prostu szczęśliwi jak dzieci. Śmiejcie się jak najwięcej nawet wtedy, gdy pozornie nie jest Wam do śmiechu (mówię pozornie, bo najczęściej to sami wymyślamy sobie powody do smutku). Śpiewajcie kolędy, nawet jeśli nie umiecie śpiewać, bo warto podtrzymywać tradycje. Róbcie sobie prezenty, choćby malutkie. Kto z nas nie lubi ich dostawać? Okazujecie sobie miłość, zwłaszcza do siebie samych. Od tego trzeba zacząć, żeby kochać innych. Ilość endorfin, jak wytwarza się w stanie radości (serotonina, adrenalina, dopamina, oksytocyna), jest w stanie uleczyć każdą dolegliwość i zredukować chwilową niedyspozycję, nawet przejedzenie.

Pozdrawiam i życzę Wesołych Świąt

Beata Polecka

 

Fitness w lesie

Cras nec lorem eget ligula varius aliquet at et mi. Fusce id quam in justo suscipit porta. Fusce non nisl nunc, id vestibulum augue. Donec interdum sapien vitae sem condimentum vel adipiscing leo consequat. In quis nisi sed velit lobortis congue in vulputate risus. Aliquam molestie, risus sed congue ullamcorper, mauris lacus volutpat mauris, nec luctus est risus in libero.

Czytaj więcej: Fitness w lesie

Zimowe stroje do biegania

Cras nec lorem eget ligula varius aliquet at et mi. Fusce id quam in justo suscipit porta. Fusce non nisl nunc, id vestibulum augue. Donec interdum sapien vitae sem condimentum vel adipiscing leo consequat. In quis nisi sed velit lobortis congue in vulputate risus. Aliquam molestie, risus sed congue ullamcorper, mauris lacus volutpat mauris, nec luctus est risus in libero.

Czytaj więcej: Zimowe stroje do biegania

Jak dobrać dietę

Cras nec lorem eget ligula varius aliquet at et mi. Fusce id quam in justo suscipit porta. Fusce non nisl nunc, id vestibulum augue. Donec interdum sapien vitae sem condimentum vel adipiscing leo consequat. In quis nisi sed velit lobortis congue in vulputate risus. Aliquam molestie, risus sed congue ullamcorper, mauris lacus volutpat mauris, nec luctus est risus in libero.

Czytaj więcej: Jak dobrać dietę